Category: Nasihat Parenting

Ayah semua wajib jadi cinta pertama anak perempuannya sebab…

theproparenting- September 7, 2020 0

+ Sebab ketika meningkat remaja, perubahan hormon dan fizikal membuatkan anak perempuan kita mula tertarik dengan mereka yang berlainan jantina + Ketika itu akan berlaku ... Read More

Pujian toksik atau pujian membina

theproparenting- September 7, 2020 0

"Pandainya Ammar!" Itu ajelah modal saya setiap kali anak sulung saya berjaya buat sesuatu. Waktu kecil dululah. Sampai dia pulak yang meratib ayat yang sama ... Read More

Main saja, bila nak belajar?

theproparenting- September 7, 2020 0

Terkejut bila ditegur. Tapi perspektif masyarakat kita memang macam tu. Belajar menghadap buku semata-mata baru tak buang masa. Main ni apa yang dapat? Emmm saya ... Read More

Kenapa perlu tengking anak?

theproparenting- August 25, 2020 0

Kadang ada perangai anak yang buat kita geram dan menyirap - dia pukul adik dia - dia kacau kakak dia - dia tumpahkan air tanpa ... Read More

Anak kita boleh jadi pendendam pada kita apabila….

theproparenting- July 19, 2020 0

Mak ayah wajib baca artikel ni. Anak kita boleh jadi pendendam pada kita bila : 1. Kita amalkan Neglectful Parenting - Neglectful ataupun Uninvolved Parenting ... Read More

Occupational Therapist Dan Perkembangan Kanak-kanak

Siti Aisyah Rozalli- May 18, 2019 1

Occupational Therapist? Occupational Therapist merupakan professional sains kesihatan bersekutu yang sangat signifikan dalam dunia perkembangan kanak-kanak. Tahukah anda seorang occupational therapist kanak-kanak ada banyak tips ... Read More

Anak-anak Menipu

Hazhari Ismail- May 18, 2019 0

“Siapa yang sepahkan mainan ni?” Jerkah si ibu kepada anaknya.  “Bukan adik.” Anak menjawab sambil menggeleng kepala.  Pernah tak dapat situasi macam ini dengan anak-anak? ... Read More

Anak Bergaduh: Beri Masa Personal Berkualiti

Siti Aisyah Rozalli- May 15, 2019 0

Anak suka bergaduh adik-beradik. Perkara biasa yang ibu bapa anak ramai hadapi, bukan? Saya ada empat orang anak: 7 tahun, 5 tahun, 3 tahun dan ... Read More

Percayalah! Pujian dan penghargaan itu akan membangkitkan potensi terpendam anak!

Taufiq Razif- February 9, 2019 1

” Abi, tengok ni ” Sambil dia pegang tangan saya, Maryam Soolihah akan bawa saya ke bilik barang mainannya. Di situ la dia bina bermacam ... Read More

Mak Ayah Wajib Tahu Tentang EQ Anak

Taufiq Razif- January 27, 2019 0

Ibubapa Wajib Tahu Tentang EQ Anak Mungkin selama ni kita fokus pada IQ Sampai kita lupa pada EQ Sedangkan anak yang EQ nya tinggi Berpotensi ... Read More

Anak Suka Menipu, Penakut Dan Jadi Cepat Marah? Mungkin Ini Sebabnya…

Taufiq Razif- January 21, 2019 0

Panas hati jugak kadangkala bila si Maryam Soolihah ni merengek nak saya buatkan susu dalam masa 3 saat! Dia nak saya siapkan susu tu sekarang ... Read More

Ramai Betul Tak Tahu Bahaya Jajan Ni

Taufiq Razif- January 17, 2019 0

Terkedu saya! Baru-baru ni saya amik anak saya daripada tadikanya. Yang peliknya anak saya taknak berenggang dengan beg galas dia. Saya dah jadi pelik dah. ... Read More